Non Kosher Meat Becomes Kosher When Pickled in Honey
I have translated various parts of a Shiur of Rav Amital,
re the Halacha that change creates Kosher from non-Kosher |
כתב הרא”ש במסכת ברכות פרק ו’ סימן לה
י”א שהמוש”ק הוא זיעת חיה ונכון יותר שחיה ידועה היא שיש לה חטוטרת בצוארה ומתקבץ שם תחלה כעין דם ואחר כך חוזר ונעשה מוש”ק והר”ז הלוי ז”ל היה אוסר לאכלו מפני חשש דם וה”ר יונה ז”ל פי’ דאפשר ליתן בו טעם להתיר ולומר דפירשא בעלמא הוא אע”פ שמתחלה היה דם לא חיישינן להכי דבתר השתא אזלינן שהרי הדבש אם נפל בו חתיכה של איסור ואע”ג שהאיסור נימוח בתוך הדבש כיון שדרך הדבש להחזיר הדבר הנופל לתוכו דבש כמו דבש דיינינן ליה ומותר הכא נמי אע”פ שמתחלה היה דם כיון דיצא מתורת דם בתר השתא אזלינן ואע”פ שנותן טעם לשבח בתבשיל ונראה דהא אפילו ראייתו צריכה ראיה ומשמע לכאורה מרבנו יונה שאיסור שהשתנה בתר השתא אזלינן. וראייתו מדבש שמשנה את האיסור והופך אותו לדבר מותר |
Rav Amital begins with the Rosh, who suggests that musk is not Kosher because it is derived from blood
The Rosh presents the opinion of Rabbenu Yona who Paskens it is Kosher because it is changed from its origin just as non-Kosher meat changes when it is soaked in honey. The Rosh does not agree and questions Rabbenu Yona's proof. |
ומגן אברהם באו”ח סימן רט”ז ס”ק ג’ הביא את דברי הרא”ש וכתב עליהם
ולענ”ד צ”ע דאמרי’ בבכורות דף ו’ דחלב חידוש הוא כיון דדם נעכר ונעשה חלב ה”ל לאסרו א”כ ש”מ דבתר מעיקרא אזלינן וכ”ת נילף מחלב הא קי”ל דמחידוש לא ילפינן |
The Halacha regarding musk is discussed in ShA OCh 215. Rabbenu Yona is quoted and challenged by the Magen Avraham from the Gemara of Bechoros [6] that suggests that milk ought to be non-Kosher since it is, according to one opinion, an altered form of blood. However, milk is Kosher but not because it is altered but because the Torah provides an explicit decree to permit it; and this decree applies exclusively to milk.
So, if not for the special exemption, milk would be prohibited; in that case musk, being also derived from blood, ought to be prohibited since it has no special exemption. |
וע’ עוד בביאור הגר”א באו”ח שם שישב את קושית המ”א על רבנו יונה מדבש, על פי הר”ן בע”ז. על הגמרא שאומרת בדף לט ע”ב שאין חשש איסור בדבש של נוכרים: “דבש למאי ניחוש לה, אי משום איערובי מיסרא סרי” ומבאר הר”ן שם שאף שדרך הוא לערב בדבר דברים אחרים ונימוחו בתוכו וחוזרין דבש, “ליכא למיחש להכי לפי שהמתערב בו עד שלא נימוח מסריח ומותר”. מדברים אלו משמע שהגר”א אכן מפרש את טעם ההיתר משום שהיה שלב שהסריח לפני שהשתנה. אבל אם כן, הרי בדבר שלא עבר שלב של סרחון ישאר אסור
|
The GRA answers the MAvraham’s query from milk, by referencing the Ran that explains the Gemara’s ruling [AZ 39b] that we may eat honey processed by non-Jews even though they commonly add non-Kosher ingredients since these foods “MasRiAch” become “stinky” and become Kosher.
[now it is clear that foods do not deteriorate when immersed in honey. On the contrary, honey preserves and enhances the foods immersed in it. The meaning is simply that honey changes the character of the foods immersed in it and changes them as surely as non-Kosher foods that are left to deteriorate are no longer deemed to be the original prohibited food] |
אולם ניתן לדחות את סתירת המגן אברהם מחלב: חלב גם אם השתנה צריך לימוד שהוא מותר משום שעדיין הוא כבשר, ומנין שהשתנה לדבר היתר. וזה החידוש של התורה . מה שאין כן בדבש שהוא היתר ומה שנהפך בו לדבש הפך להיתר
|
The issue that remains is – understanding milk: why is a special exemption required if milk is altered from its original identity of blood and altering makes it Kosher as we see Rabbenu Yona Paskens that musk, altered from blood, becomes Kosher? The answer to this is that the Gemara is pursuing an approach that it in fact knows is not necessary but has in the back of its mind another need. There is a secondary problem with milk – any component or product taken from a living beast is prohibited because it comes from a living beast, Eiver Min HaChay and it is this that requires a special exemption because even in its new form it is still the product of a living beast.
|
ונראה לי שזו כוונתו של החוק יעקב סימן תס”ז אות טז, שהרע”א בסימן רט”ז מפנה אליו. ושלא כפי שהבינו הרב לוי יצחק הלפרין המובא בחוברת הנ”ל עמ’ כא
ונראה שגם בשו”ת חתם סופר ח”ב יו”ד סימן ע’ הבין את דברי החק יעקב כך ודבר גדול דיבר הגאון חק יעקב סי’ תס”ז דזה אינו ענין לדם נעכר ונעשה חלב דלא הוה אזלי’ בתר השתא אי לאו דגלי קרא דשאני התם דלא נישתנו לדבר המותר בשלמא בשר שנשתנה לדבש איכא דבש תמרים ודבורים היתר גמור ונשתנה הבשר לאותו הדבר היתר אבל הכא נתלבן וליכא בעולם שום חלב דלא אתי מדם שנאמר שהדם נתהפך לאותו דבר אלא נעשה לבן ומהיכי תיתי לנו להתיר דם שנתעפש ונעשה ירוק ה”נ לא נתיר אם נעשה לבן אי לאו דגלי קרא אבל בנתהפך לדבר המותר או לעפרא בעלמא בהא פליגי |
Now Rabbi Amital reflects that the Chok Yakov 467:16, agrees with this interpretation, as does the Chasam Sofer YD 2:70; unlike Rav L Y Halperin.
|
וכתב החתם סופר בתשובתו בחלק יו”ד סימן קיז בענין שמן הנעשה מחרצנים של ענבי יין נסך התיר כיון שהיין נהפך לשמן והוי כנבלה שנתהפכה לדבש, ע”ש בכל דבריו שסמך על מה שכתב החק יעקב ודחה ראית בעל מקור חיים מהגמ’ בכריתות שהזכרנו וכתב: “אבל לדינא דברי הח”י נכונים ואמתיים וה”נ דכוותיה”
|
The Chasam Sofer YD 117 explains why grape seed oil is Kosher: the prohibited wine product [the seeds] have been altered to a new product, oil – which is the same as non-Kosher meat changing to honey. [Here too there is no intermediate stage where the food becomes “stinky”.
|
בשו”ת הרא”ש כלל כד סימן ו: “ודבש בפסח, לא ראיתי אדם נוהג בו איסור משום חששא דעירוב קמח, דלא שכיחא, וגם נתבטל קודם הפסח. ואם באנו לאסור דבש משום חשש תערובות, נאסור אותו כל השנה, דיש אומרים שנותנים לתוכו בשר נבלה ומתהפך לדבש. וה”ר יונה ז”ל כתב, שאפילו נותנין בו בשר נבלה, כיון דנמוח ונתהפך לדבש, מותר, דבתר השתא אזלינן ושרי. וכרכום מותר בפסח, כי לא שמעתי עליו שום חימוץ.” והובא בשו”ע א”ח סימן תסז סעיף ח’. אבל יש אומרים שההיתר של רגלי הדבורים בדבש אינו משום שהדבר הופך את הדברים להיתר, אלא משום שזה נותן טעם לפגם, או משום שהוי כמו רגלי החמורים. וע’ יו”ד סמן פד. |
|
Rosh Teshuvos 24:6 Everyone uses honey from the non-Jews, during Pesach, and none are concerned that they have added Chamets to it, since this is not the usual manner of processing honey. Besides, if we are to be concerned for such things then honey ought to be prohibited all year since it is known that some add meat to honey. However, Rabbenu Yona Paskens that even if meat is added it becomes Kosher. |
Non-Kosher meat pickled in honey becomes Kosher, although it does not become NifSal - spoiled as a food. It simply becomes overwhelmed by the honey and is dominated to the point where it no longer has any presence. This is Rabbenu Yona. Many who Pasken accordingly.
According to Reb Moshe Feinstien, YD 1:62 - Glycerine has no taste at all "Eino Nosein TaAm Kellal" and will therefore not be a problem in food, in that case, whiskey” But how can he possibly say that it has no flavour when it is sweet? Where does glycerol’s sweetness come from? Sugar or other sweeteners have not been added to it. So Reb Moshe simply means that that there is no MEAT flavour in glycerol derived from animal fat. There is nothing to suggest in this new product, any vestige of its previous identity. And in fact the sweet flavour that it does have being utterly alien to its original taste, substantiates the fact that it is NishTaNeh. Once you understand this, all other observations become irrelevant. For example, that these days “it is added to diet soft drinks as a sweetener” and in quantities that are “well over 1/60th” The principle of NishTaNeh has not changed since the times of the Gemara and since Rabbenu Yona’s application to musk. |
|