NishTaNeh
original
דבר שהשתנה על ידי פעולה כימית לדבר אחר ולצורה אחרת ואפילו נפסל רק לאכילת אדם - נחלקו הפוסקים אם הולכים לפי מצבו המקורי והוא נשאר באיסורו או שהולכים לפי מצבו הנוכחי, והרי הוא מותר רוב הפוסקים סוברים, שהולכים לפי מצבו הנוכחי, ונפקע ממנו האיסור, והרי זה פנים חדשות ואפילו אם הוא ראוי כעת לאכילה ומותר לחולה שאין בו סכנה לצורך רפואה אפילו הוא מדברים האסורים בהנאה חוץ מיין נסך, בשר בחלב, ועצי אשירה שו"ת אחיעזר ח"ג סי' לא, וחיו"ד סי' יא סק"ה וראה רבינו יונה, הובא ברא"ש ברכות פ"ו סי' לה, בעניין המוס"ק הנעשה מדם חיה, שבתר השתא אזלינן אך ראה במג"א סי' רטז סק"ג, שהשאיר דין זה בצ"ע וראה בשו"ת חת"ס חאו"ח סי' לט, מה שתירץ ובשו"ת רדב"ז סי' תתקעט (ח"ג סי' תקמח), שמותר לחולה לאכול בשר המומייא, כיוון שהשתנתה צורתו ובר"ן ע"ז לט א, לענין דבש גוים חק יעקב או"ח סי' תסז סקט"ז ומקור חיים שם סק"ח ושו"ת חת"ס חיו"ד סי' קיז, שכל דבר שנשתנה לדבר היתר - הותר שו"ת חבלים בנעימים ח"ה סי' יז, בעניין הגליצרין, שמותר בגלל השינוי הכימי שו"ת פרי השדה ח"ג סי' קלא, בעניין 'וויינשטיין וראה עוד בנידון בשו"ת שרידי אש ח"ב סי' נט נפש חיה, או"ח סי' רטז, במג"א סק"ג שערי משה לאאמו"ר ח"ב סי' כה אות ב וראה בשו"ת אבן יקרה ח"ב סי' קמ, שהכלל שהולכים בתר השתא הוא דווקא אם נשתנה לדבר טבעי אחר, אבל אם שינוי הצורה בגלל הפעולה הכימית לא הביא לשינוי לדבר טבעי אחר, לא אומרים כלל זה |
a non-Kosher food that is chemically altered and is thereby no longer viewed as a regular food for human consumption, is deemed by most Poskim to be a Kosher product.
RaDVaZ 692
A sweet food may be eaten without compunction after ants have fallen into it and cannot be easily removed since the Halacha understands that although the ants remain visible and pretty much unchanged, they are deemed to be "mere dust" meaning they are for all intents and purposes, pickled by and converted into, honey. Musk, which is in the eyes of Halacha, essentially just blood and ought to be not Kosher, is in fact Kosher by the same process. Similarly, foods made from or including ingredients from mummies, are Kosher since the non-Kosher body has altered and is deemed to have a new identity. This Teshuvah is a clarification of the very query put to the RaShBa [Teshuvah 80] who does not issue a clear permission. The RaShBa explains that Halacha permits 12 month dried fruit that were infested with bugs since the old non-Kosher bugs have died and are no longer a non-Kosher product since they are now disintegrated whilst the new ones are Kosher due to a technicality which we will not explain now. |
ואפילו לא הי׳ נפגם כלל, והיינו דנים רק על הפרדת תלקי השומן, לכאורה יש להתיר על פי מ״ש בחולין קח. דאפשר לסוחטו מותר, ואף דקי״ל דאסור יו״ד ק״ו ס״א, היינו משום דחוששים שמא נשאר בחתיכה מעט איסור כמו שכתב רשב״א בתורת הבית הקצר בית רביעי שער א׳ שאיסור שבה אינו נפלט ממנה לגמרי וכ״כ במשמרת הבית לף צ״ח שאינו יולעים שנסתט
ממנה כל האיסור וכ״כ בתשו׳ רשב״א סי׳ תצ״ל תצ״ה וטיו״ל סי׳ ק״ו משמו, וננ״י מקשה למה לא מהני קפילא ותי׳ משום שלא נפלט ממנה הכל וכן כתב פמ״ג צ״ב שפ״ל ס״ק י״א. ונלת נלת מותר כמ״ש הרשנ״א וטור סי׳ ק״ו כיו! שהכל נתפשט יפה, וא״כ הנא כיו! שילוע ננירור שכל השומ! נפרל ולא נשאר כלום מותר. ונהלכות קטטת תלק א׳ סי׳ א׳ כ׳ שנכל הלנרים המורכנים יש ארגעה יסולות ועל ילי הקיתאה (הכימיא) השיגו נני אלם להפריל ניניהם: |
|