Musk, Rabbenu Yona, Chazon Ish
הרא״ש ברכות פ״ו סי׳ ל״ה
הביא דברי הר״י שהתיר מוש״ק המתהוה מדם החיה וכן חתיכת איסור שנפלה לדבש ונתהפכה לדבש והרז״ה אוסר וכ״ד הרא״ש והנה יש לדון עליו משני טעמים אחד דכל איסור המשתנה מצורה לצורה אינו חשוב שינוי כיון שלא הי׳ בינתיים שעה שנפסל מאכיל׳ אלא דנתחלף מצורה לצורה פשט אח הראשונה ולבש האחרונה והלכך גם המוש״ק הוא דם החיה ואע״ג דאין המוש״ק ראוי לאכילה בפ״ע מ״מ כיון דעומד למתק בו אה הקדירה חשיב אוכל כדאמר ע״ז ס״ח א׳ הואיל וראוי לחמע בה כו׳ ובפסחים מ״ה ב׳ הפת שעיפשה כו׳ הואיל וראוי׳ לשוחקה ולחמע בה כו׳ |
The Chazon Ish, YD 12:7, discuses the debate between Rabbenu Yona who permits musk [even if it is blood, comparing it to non-Kosher meat which becomes Kosher when soaked in honey] and the RaZaH who prohibits it since it appears to be derived from blood. [it has a reddish colour when collected from the gland of the musk deer]
The Chazon Ish has two main thoughts to explain why musk, according to the RaZaH, is not Kosher. A. it retains its identity as blood. The significant changes in appearance, taste and smell are superficial. B. it is no longer blood but is prohibited as Eiver Min HaChay or a different prohibition. Blood becomes Kosher simply by being cooked and is certainly permitted when transformed to musk. a non-Kosher food deteriorates to a point where it is no longer deemed to be a food, it loses its association with its original identity, it becomes a new entity and is therefore Kosher. |
וכן מוכח בדברי הר״י שם מדהוצרך להביא ראי׳ מדבש
ועוד יש לדון עליו אף את״ל דפנים חדשות באו לכאן מ״מ ליתסר משום שנתהוה מחד גורם של איסור כמו חלב הבא מכח דם וכמו ולד טריפה והנה דעת הר״י דכל שנשתנה למחודש אינו כלל איסור דהוי כנתאפס ונברא אח״כ דבר חדש וכגידולי איסור בדבר שזרעו כלה ונראה דמ״מ הכל לפי השינוי דהא באפרוח שנולד מביצה טריפה בעי למיסר אף לר״י דשינוי בין גשם הביצה לגשם האפרוח אינו גדול כל כך והיינו בשר היינו ביצה ואפשר דבגמ׳ אסרינן משום גורם וחשבינן אח הביצה לחד גורם] [ולא חשבינן את התרנגולת היושב עליה לגורם שני ועדיין יש לעי׳ למה לא אסרו הר״י משום מתהוה דהא בחלב ודאי ליכא איסור דם וכמ״ש סי׳ י״א סק״ג ומ״מ אסור משום חד גורם ובדבש י״ל כיון דהדבש פועל הוי כזוז״ג אבל במוש״ק ליכא למימר הכי וע״כ דכל שמשתנה לא מקרי גורם של איסור ובחלב משום דכל הדם הוא המהוה וכמש״כ לעיל והרא״ש שמסתפק בדבר וחוכך להחמיר אפשר דלא משום מתהוה אלא דלא קים לי׳ דשינוי מאוכל לאוכל מקרי מחודש אלא חד מלתא היא ובאיסורו עומד ובמש״כ נתישב מה שהקשה המ״א סי׳ רט״ז על הר״י אבל מה שתירץ בזה הח״י סי׳ תס״ז דשאני דבש דנשתנה לדבר המותר אינו מובן דלאו משום לתא דדבש אתינן עלה שאין דבש מתיר איסורים אלא שנתאפס דם האסור ומ״ל שנעשה דבש או חלב או שאר צורה ונם במוש״ק לא שייך דברי הח״י יש לעי׳ למה חשיבא הביצה כי אסרחה עפרא כיון דעומדת לגבל מ״ש משאור שעומד לחמע עיסות וקמח שאינו ראוי לכוס דלא חשיבא עפרא ואפשר דבעינן שיהא מינו עומד לכך אבל מה שיחד זה לכך לא מהני ועוד דחסרון בישול לא משיב חסרון וכמו דמהני אם יכול לשרותו מעל״ע ולהחזירו כדתנן נדה נ״ד ב׳ ומשמע ע״ז ס״ח ב׳ דה״ה לענין איסור אבל אם צריך שריה יותר ממענ״ע מותר, אבל ריקום הוי פנים חדשות והשתא אינה ראוי׳ לכנוס, ונראה לפ״ז שאם מוציאין במלאכה כימי״א אטמים מאיסור ונותנין אותן אח״כ למאכל לתקנו אי נפסל באמצע מאכילת אדם ואינו ראוי לא בפ״ע ולא לתערובות אף שעומד לגמור מלאכתו ויהא ראוי למתק הקדירה מותר אבל אם לא נפסל באמצע תלוי במחלוקת הר״י והרא״ש |
since it used
The Chazon Ish however is troubled by the Halacha that blood, once cooked, is no longer prohibited [by Torah Law] He asks; if cooking makes blood Kosher, then blood's conversion to musk which is a far greater transformation should certainly make it Kosher. [It appears though that this is not a question - blood is prohibited because it is suited for Temple service, when it is no longer suited, it is no longer prohibited. So this is not a prohibition of the essence, it is merely a restriction that prevents access to an otherwise Kosher food; like one who may not eat a food because it is locked away and inaccessible. Artificial modification, such as cooking ] The Chazon Ish proposes that according to the RaZaH and the Rosh, only the prohibition of blood is revoked by cooking blood the prohibitions of . |
לאור כל האמור יוצא לנו
שמותר גם להשתמש בגליסרין (שגם ע״ז מסתפק כת״ר) באשר שגס הוא משתנה מעצמותו ע״י הכימיה בהפרדת יסוד השומן מחתיכת הטריפה ומשתנה בהרכבתו הכימית מצורתן הקודמת ושייכים בו איפוא מצדדי ההיתר שצידדנו בדברינו אבל כפי שאמרו לי הרופאים יש גם גליסרין כשר ואזי א״כ ברור שכשנותנין גליסרין לשתיה מן הצורך לחזר ולהשיג הגליסרין הכשר אם הוא בנמצא במחוזו |
Tzitz Eliezer 6:16:11
Accordingly, it is permitted to use glycerine since it too [along with the other products discussed earlier] is fundamentally changed from its original identity. There has been a separation [to create this new entity] which is now chemically altered from the "essence" of the non-Kosher fat. Those principles to permit [such foods] that we discussed earlier, apply here too. I have however been informed that glycerine derived from Kosher sources is available and it is quite clear this should be used wherever it can be obtained without difficulty. |
|